Morgen doen we het nog beter dan vandaag
Rachel (26) voelde vanaf moment één dat unitonderwijs bij haar past. Het samenwerken als team, feedback geven en ontvangen en vooral de diversiteit in haar werk (Rachel is binnen haar unit actief als leescoördinator én geeft dramalessen) maken dat zij helemaal op haar plek is op Kindcentrum Muiderkring.
Dit heeft alles wat ik zoek
Hoewel Rachel als zij-instromer nog niet zo heel lang in het onderwijs werkt, is zij een van de teamleden die sinds de start op KC Muiderkring actief is: “Tijdens mijn studie heb ik me heel goed verdiept in de verschillende soorten onderwijs. Dat het reguliere onderwijs niet bij mij past was al snel duidelijk. Daarom ben ik op veel plekken in gesprek gegaan en heb ik op meerdere scholen meegelopen. Bij het unitonderwijs voelde ik: dit past bij mij. Dit heeft alles wat ik zoek en waar ik in geloof.”
Hoge kwaliteit
Waarom Rachel gelooft in unitonderwijs? Rachel: “Sowieso is de fysieke bewegingsruimte enorm fijn voor de leerlingen, ze zitten niet de hele dag aan hun tafeltje in een vol lokaal. Daarnaast hebben leerlingen hier de keuze uit meerdere leerkrachten binnen hun unit, ze kunnen hun ei kwijt bij degene met wie zij een klik hebben. Door de gedeelde verantwoordelijkheid voor het onderwijs vind ik ook echt dat de kwaliteit hoog is. Kinderen op onze school zijn verantwoordelijk en we kunnen hoge verwachtingen stellen op het gebied van zelfstandigheid en samenwerken. Dit horen we ook regelmatig van ouders, ze zien dit thuis terug.”
De juiste snaar raken
Het voordeel voor de leerkracht zit hem in de diversiteit en het maatwerk: “Als leescoördinator zet ik me in om lezen te promoten. Omdat we met kleine instructiegroepen werken, ingedeeld op niveau, kan ik mijn aanpak afstemmen op de groep die voor me zit. Voor kinderen is dit fijn; je voelt je niet beter of slechter dan een ander maar gelijkwaardig, dat is goed voor hun zelfvertrouwen. Voor jou als expert is het een mooie uitdaging om op elk niveau de juiste snaar te raken en leerlingen enthousiast te maken en te houden. Tegelijkertijd hoef ik me voor het vak drama, dat ik ook aan alle groepen geef, juist maar 1x voor te bereiden. Daardoor is er meer tijd voor het uitdenken van die les.”
Feedback geven en ontvangen
Omdat het binnen KC Muiderking allemaal net wat anders gaat, past dit niet bij iedereen. Rachel: ”Binnen onze school is het belangrijk dat je écht samen wilt en kunt werken. Een eigen toko runnen en compleet je eigen plan volgen, werkt hier niet. Omdat ik uit het bedrijfsleven kom, ben ik dit wel gewend. Feedback geven én krijgen is daar heel normaal, het is belangrijk dit niet als een aanval te zien. We willen van en met elkaar leren en het morgen nóg beter doen dan vandaag. Binnen een unit werken we als hecht team, soms verschillen we van mening maar dat lossen we snel en met elkaar op. Punt erachter en samen door, dat is wat ik zo fijn vind aan werken op KC Muiderking.”